2015/01/16 - KING LEAR – LLIURE MONTJUIC

KING LEAR – LLIURE MONTJUIC 16/1/2015

D'entrada, dir que el text de Shakespeare és dels textos més aconseguits. Un drama cruel,

violent, amarg, dur, sense contemplacions, on ens mostra el millor i el pitjor de la natura

humana, sense maquillatge ni amagar res.

Tots els actors van estar brillants. Tots, sense excepció. És una obra coral on no hi sobrava

res ni ningú.

La direcció, genial. Sovint, tots els actors estaven en escena, però no hi havia

interferències entre els que realment estaven en escena i els que estaven allà, però no hi

intervenien (que és el que no em va agradar d'Eduard II, al Tantarantana, on tots els actors

estaven sempre en escena però els actes quedaven desdibuixats). Les escenes queden

molt ben dibuixades i delimitades. Les trames superposades no es destorben. Els diferents

fils argumentals es creuen, es relacionen, se separen... i sempre sabem on som.

No se surt indiferent del teatre. El text és colpidor. Shakespeare no estalvia res als actors.

Els personatges són ambivalents, durs i tendres, cruels i amorosos. I, a més, hi ha el joc de

màscares. Personatges que fingeixen ser el que no són, com el Duc de Kent o l'Edgar.

Personatges que es posen una màscara per aconseguir el que volen, Goneril i Regan,

Edmund... o, fins i tot, el Rei Lear que passa per foll, però... ho està realment? O és una

actitud per defugir una realitat que no li agrada? Un joc de màscares dins d'un drama.

Un escenari bàsic, format per plataformes que s’alcen o queden a peu pla, per construir

els diferents espais,les diferents escenes, mantenint la continuïtat de l’obra, sense pausa.

El públic a banda i banda. No hi ha espai on amagar-se. Els personatges ens queden

sempre al davant.

Una il·luminació molt ben treballada que ressalta els moments més brillants i els més

foscos.

El vestuari, actualitzat, és gris i fosc. Un vestuari molt ben triat per deixar lluir el text i els

actors i no distreure’ns de res.

Gran obra. Gran muntatge. Grans actors. Tots, sense excepció: Núria Espert, Ramon

Madaula, Jordi Bosch, Julio Manrique, Laura Conejero, Míriam Iscla, David Selvas... que

tenen els papers de més lluïment. Però la resta d’actors, amb intervencions més breus

però igualment emocionants, també mereixen una menció: Aleix Albareda  Marcel Borràs,

Jordi Collet , Jordi Llovet ,Òscar Rabadan. Per acabar, destacar el paper intens d’Andrea

Ros, com a Cordèlia i, sobre tot, Teresa Lozano que ens interpreta un bufó carismàtic, tan

brillant... que sap greu que Shakespeare l’eliminés de l’obra. És un personatge potent,

lliure, desvergonyit... però molt lleial al seu rei. Tanmateix, Shakespeare ens treu el bufó i

ens dóna Edgar interpretant un foll, un Julio Manrique que broda els seus personatges.

Comentarios