2014/08/12 - PRENDRE PARTIT – TEATRE GOYA

PRENDRE PARTIT – TEATRE GOYA 08/12/2014

Un gran text i uns grans actors. I la música!!! Quina música!!! La música és un personatge

més de l'obra que omple i parla i commou. No oblidem la música.

En JM Pou fa un gran treball. La direcció és acurada. No hi ha gestos innecessaris i no

s'opta per la carrincloneria. Ens presenta dos móns oposats però en cap moment arriba a

prendre partit per cap d'ells, deixa que els espectadors triïn amb els retalls d'informació

que ens van donant.

Com a actor, està immens. Bé, com sempre. Un personatge cansat i avorrit de tot, que

s'ha de plantejar preguntes que no hauria preferit no haver de preguntar-se mai.

El Major, Andrés Herrera, està més que convincent en el seu paper d'una persona grisa,

ficada en un món que potser li va una mica gran i on pot deixar anar uns aires de grandesa

que, en el seu món habitual no hauria pogut mostrar mai. Un home gris a qui li han donat

un gran poder.

I és aquí on les coses comencen a embolicar-se. Perquè en molts casos, els dirigents nazis

eren això: gent grisa que, de sobte, tenia un gran poder en les seves mans i el podia fer

anar al seu gust, sense control. Ben mirat, no hi ha tanta diferència entre el major americà

que jutja un "presumpte" col·laborador nazi i els comandants nazis que s'estan jutjat al

mateix temps a Nüremberg. Al capdavall tots són gent que, en un moment donat, tenen

més poder del que saben manegar.

Els altres personatges, amb les seves pròpies històries, també ajuden a formar aquest món

ambigu on les coses no són com semblen, on tot té més d'una lectura.

Així que l'obra, que comença amb uns postulats ben clars - hi ha un major americà (els

bons) que jutja un col·laborador nazi (els dolents) - acaba mostrant-nos que les coses no

sempre són ni tan clares, ni tan fàcils, ni tothom és tan bo ni tan dolent.

Si li hagués de posar un "però", només n'hi trobaria un, i no crec que sigui res important,

potser és que jo sóc molt perepunyetes (que també)... en alguns moments vaig pensar

que els faltaven un parell o tres de representacions amb públic per poder acabar

d'arrodonir-ho. Però com que això ja està solucionat, segur que l'obra ja és perfecta.

El vestuari és molt acurat. Els americans duen els seus uniformes lluents, els alemanys

duen la roba més gastada, especialment el director i el segon violinista. I, la vídua jueva,

porta una roba que es veu molt pobra. S’hi han esmerçat molt.

L’escenografia està molt cuidada. Un edifici que podria ser ruïnós, desballestat, lleig, fred.

Mobles d’època, tristos i apagat. És la postguerra i és evident. La llum acompanya les

situacions. La història es desenvolupa en diferents èpoques de l’any i la llum ho recolza.

Un gran treball global.

Comentarios