2014/01/24 - UN ENEMIC DEL POBLE - TEATRE LLIURE (i comparem amb la versió de LES ANTONIETES, a la SALA MUNTANER)
L’ENEMIC DEL POBLE – TEATRE LLIURE 24/01/2014 / STOCKMANN –SALA MUNTANER
Un text molt important, potent i espectacular... que queda ofegat per l’escenografia.
Massa escenografia, massa elements dispersos, massa punts d’atenció... Al Lliure, l’obra
s’adapta al moment actual. El text ho suporta bé, perquè parla de temes que afecten els
homes des de que viuen en comunitat... i va per llarg. Els actors molt entregats. En Pere
Arquillué fa un Dr. Stockmann agressiu, visceral, cridaner, enfadat...
En canvi, i ara passem a Stockmann de les Antonietes, l’escenografia era molt senzilla. No
calia grans elements per deixar anar el text que rebotava damunt del públic com una
escopinada. Ni un crit. Només, de tant, una octava més aguda... És un Stockmann més
contingut. Per dir-ho d’alguna manera: el Dr. Stockmann del Lliure acabarà donant un cop
de puny a una taula amb un gran crit, i el Dr. Stockmann (en Bernat Quinana) de les
Antonietes acabarà patint de l’estómac i del fetge, i ens fa patir a tots.
En tots dos casos el text és important... però l’embolcall, el muntatge, fa que el text de Les
Antonietes arribi més al públic que en el muntatge del Lliure.
No sempre cal un gran pressupost per aconseguir un gran muntatge.
El vestuari I tal com em vas demanar, parlem del vestuari... el del Lliure era actual, perquè
l'obra era actual. I fosc. I en alguns moments, el decorat es menjava els actors. A la
Muntaner, el vestuari era clar, amb reminiscències dels anys vint, per contrastar amb
l'escenografia que era molt moderna i minimalista. Visualment, quedava millor la tria de
Les Antonietes.
Els dos muntatges estaven molt bé. Però, posats a triar, em quedo amb Stockmann, de les
Antonietes. Sense dubtar-ho.
STOCKMANN –SALA MUNTANER
La versió de l’Enemic del Poble d’Ibsen, de les Antonietes sembla que es presenta d’una
forma molt senzilla. No calen grans elements per deixar anar el text que ressona en els
caps del públic. No cal ni un crit. Només, molt de tant en tant, una octava més aguda... És
un Stockmann contingut. Per dir-ho d’alguna manera: aquest Dr. Stockmann no acabarà
donant un cop de puny a una taula amb un gran crit, aquestl Dr. Stockmann (en Bernat
Quinana) acabarà patint de l’estómac i del fetge, i ens fa patir a tots.
El text és un element molt important d’aquest espectacle,ii el seu l’embolcall, el
muntatge, fa que arribi més al públic amb molta força, sense perdre’s enmig d’un decorat
pretenciós, ni en interpretacions que criden.
Amb un to sempre contingut, el missatge arriba més lluny i fa més mal. No és una còlera
desfermada. És una ràbia que es cou i que ens cou, que sabem que, com l’aigua podrida
que tard o d’hora surarà sense fer remor, aquesta ràbia també ha de sortir algun dia i ens
esquitxarà a tots, però tanquem els ulls i fem veure que no passa res. Com l’aigua podrida
que tard o d’hora surarà, sense fer remor.
El vestuari és clar, amb reminiscències dels anys vint, per contrastar amb l'escenografia
que era molt moderna i minimalista. Visualment senzill, era impactant, i feia més
impactant el text.
Una gran interpretació de Bernat Quintana, un Dr. Stockmann sobrepasat per la situació
que, malgrat tot, manté el tipus i aguanta les embranzides.
9 sobre 10
Un text molt important, potent i espectacular... que queda ofegat per l’escenografia.
Massa escenografia, massa elements dispersos, massa punts d’atenció... Al Lliure, l’obra
s’adapta al moment actual. El text ho suporta bé, perquè parla de temes que afecten els
homes des de que viuen en comunitat... i va per llarg. Els actors molt entregats. En Pere
Arquillué fa un Dr. Stockmann agressiu, visceral, cridaner, enfadat...
En canvi, i ara passem a Stockmann de les Antonietes, l’escenografia era molt senzilla. No
calia grans elements per deixar anar el text que rebotava damunt del públic com una
escopinada. Ni un crit. Només, de tant, una octava més aguda... És un Stockmann més
contingut. Per dir-ho d’alguna manera: el Dr. Stockmann del Lliure acabarà donant un cop
de puny a una taula amb un gran crit, i el Dr. Stockmann (en Bernat Quinana) de les
Antonietes acabarà patint de l’estómac i del fetge, i ens fa patir a tots.
En tots dos casos el text és important... però l’embolcall, el muntatge, fa que el text de Les
Antonietes arribi més al públic que en el muntatge del Lliure.
No sempre cal un gran pressupost per aconseguir un gran muntatge.
El vestuari I tal com em vas demanar, parlem del vestuari... el del Lliure era actual, perquè
l'obra era actual. I fosc. I en alguns moments, el decorat es menjava els actors. A la
Muntaner, el vestuari era clar, amb reminiscències dels anys vint, per contrastar amb
l'escenografia que era molt moderna i minimalista. Visualment, quedava millor la tria de
Les Antonietes.
Els dos muntatges estaven molt bé. Però, posats a triar, em quedo amb Stockmann, de les
Antonietes. Sense dubtar-ho.
STOCKMANN –SALA MUNTANER
La versió de l’Enemic del Poble d’Ibsen, de les Antonietes sembla que es presenta d’una
forma molt senzilla. No calen grans elements per deixar anar el text que ressona en els
caps del públic. No cal ni un crit. Només, molt de tant en tant, una octava més aguda... És
un Stockmann contingut. Per dir-ho d’alguna manera: aquest Dr. Stockmann no acabarà
donant un cop de puny a una taula amb un gran crit, aquestl Dr. Stockmann (en Bernat
Quinana) acabarà patint de l’estómac i del fetge, i ens fa patir a tots.
El text és un element molt important d’aquest espectacle,ii el seu l’embolcall, el
muntatge, fa que arribi més al públic amb molta força, sense perdre’s enmig d’un decorat
pretenciós, ni en interpretacions que criden.
Amb un to sempre contingut, el missatge arriba més lluny i fa més mal. No és una còlera
desfermada. És una ràbia que es cou i que ens cou, que sabem que, com l’aigua podrida
que tard o d’hora surarà sense fer remor, aquesta ràbia també ha de sortir algun dia i ens
esquitxarà a tots, però tanquem els ulls i fem veure que no passa res. Com l’aigua podrida
que tard o d’hora surarà, sense fer remor.
El vestuari és clar, amb reminiscències dels anys vint, per contrastar amb l'escenografia
que era molt moderna i minimalista. Visualment senzill, era impactant, i feia més
impactant el text.
Una gran interpretació de Bernat Quintana, un Dr. Stockmann sobrepasat per la situació
que, malgrat tot, manté el tipus i aguanta les embranzides.
9 sobre 10
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.