25018/11/28 ALBA O EL JARDÍ DE LES DELÍCIES – TNC @teatrenacional
A Alba o el Jardí de les
delícies, al TNC, ens trobem amb què l’Alba ha adquirit un robot. Un robot que
té forma humana i és fet de material biològic, a més de material informàtic. En
parla amb un vell amic, vell amant que és reticent a la idea de tenir aquest
robot. L’Alba diu que és per combatre la soledat... però, hi ha res més al
darrere d’aquesta decisió?
Marc Artigau ha escrit un text
sobre la relació entre els humans i els robots que no acaba de fer-nos
qüestionar cap plantejament. L’Alba té un robot que, de vegades, pot continuar
funcionant malgrat les ordres de desconnexió. Un moment puntual de l’obra que
apareix i desapareix com una bufada d’aire... i es dilueix en altres moments
puntuals que tampoc no acaben en res concret.
L’Alba vesteix el robot com si
fos ella mateixa als vint anys. Aquest intent de recuperar una joventut
llunyana també es dilueix en el no res. L’Alba diu que el robot és per combatre
la soledat, però s’esforça en què el robot memoritzi tot allò que ella sap, que
ella recorda... com un antídot contra l’oblit. Contra què lluita l’Alba? La
soledat? La pèrdua de memòria? O la por a passar pel món i que ningú no se’n recordi d’ella?
L’ús del quadre del Jardí de les
Delícies, incrustat en escenes d’una conferència de l’Alba, tampoc no ens
aporta res. El text, que planteja molts aspectes que ens podrien portar a
llargues disquisicions, només les esbossa una mica per deixar-les caure
immediatament. Els recursos per explicar-nos el robot i el seu funcionament ens
fan recordar pel·lícules com Superman, Farenheit 451... o les més actuals de la
saga Star Wars o Star Trek... i sortim del teatre amb una sensació de “déjà vu”.
La Montse Guallar, en Lluís Marco
i la Claudia Riera fan un gran treball d’interpretació. Montse Guallar ens
presenta una dona que és plena de fragilitats però que encara vol mostrar-se al
món sense esquerdes, Lluís Marco és l’amic fidel, que ja se sent vell i acabat
i que creu que el seu temps ja ha passat. I Claudia Riera fa una magnífica
interpretació de J, el robot. Inanimada, sense sentiments, amb una veu molt
metàl·lica i monòtona ens arribaria a fer creure que realment és un robot.
L’escenografia, mòbil, ens va
definint les escenes... però algunes escenes són tan ràpides que tenim la
sensació de què els elements de l’escenari no arriben mai a estar quiets del tot.
Raimon Molins ha fet una bona
direcció d’un text que promet molt i es queda en poc. Ha aconseguit que els
personatges tinguin vida més enllà de les paraules. Ha fet que la Montse
Guallar, en Lluís Marco i la Claudia Riera puguin mostrar-nos el seu bon ofici.
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.