2018/12/27 LA NETA DEL SR. LINH @teatrelliure. UN MONÒLEG SENSE EMOCIÓ.
El Sr. Linh ha
hagut de fugir del seu país, devastat per la guerra. Ha perdut tota la família
i només li queda la seva neta, una nena de dos mesos. Res més. En un vaixell
ple de refugiats com ell arriba a un nou país. Allà, mentre passeja pels
voltants del centre on l’han tancat, coneix un home. El Sr. Bark. El Sr. Bark s’asseu
al costat del Sr. Linh i li parla. El Sr. Linh escolta. No s’entenen. Parlen llengües
diferents... però, malgrat tot, s’entenen.
La neta del Sr.
Linh és un muntatge basat en una novel·la de Philippe Claudel... i es nota que
el text de partida és una novel·la. El fil narratiu és poc teatral. Un narrador
omniscient ens explica què passa pel cap del Sr. Linh, del Sr. Bark, dels
personatges espuris que apareixen de tant en tant... El text és molt literari.
En parar bé l’orella, ens adonem que és possible que preferim llegir la
novel·la de Philippe Claudel a escoltar a algú que ens l’expliqui. Ens adonem
que la novel·la, llegida, ens pot donar molt més que el muntatge teatral que
estem veient.
En Lluís Homar va
demostrar que, ell tot sol, pot explicar-nos Terra Baixa i interpretar tots els
personatges. Amb aquell muntatge ens va deixar bocabadats. Però aquella espurna
teatral, aquella vida que veiem a Terra Baixa, no la trobem enlloc en La neta
del Sr. Linh. La narració es fa pesada, lenta. No hi ha entonació. Lluís Homar
és un narrador que ens explica de forma molt monòtona la història del drama del
Sr. Linh i de la solitud del Sr. Bark.
I és una
llàstima. Perquè la història del Sr. Linh és devastadora. Ens fa mal. I, en
canvi, ens arriba amb una veu sense emoció, com qui llegeix una notícia en un
programa informatiu. El Sr. Linh, que és un personatge que s’endevina ple de
matisos, es queda gairebé en un número, un tant per cent. I també ens perdem el Sr. Bark, de qui també
podem arribar a veure que té un món immens a dins... però que queda reduït
també a un número més. Un és un de tants refugiats. L’altre és un de tants
homes sols.
L’escenari, massa
gran per a una història tan íntima, té una pantalla on hi apareixen, de forma
insinuada, els altres personatges del relat. Sense noms “home, dona, infant,
metge... “. Només el Sr. Linh, el Sr. Bark, i el nadó, Sang Diu, tenen nom. En
un text on ells són un número, no són ningú, són els únics que tenen identitat,
que tenen nom.
La direcció de
Guy Cassiers no és gens encertada. En Lluís Homar és un actor amb molts
recursos, amb molt d’ofici, i en aquest muntatge no en podem gaudir. No hi ha
gestos subtils, ni entonacions, ni
canvis de posat. No hi veiem ni el Sr. Linh, ni el Sr. Bark. Veiem en Lluís
Homar recitant-nos un text de forma monòtona i que fa que molta gent miri el
rellotge quan no han passat ni dos quarts. El text es fa tan feixuc, tan
avorrit, que la gent acaba perdent l’interès pel que passa damunt l’escenari.
Francament, és una llàstima.
Què ens queda de
La neta del Sr. Linh? Doncs que és una
aposta arriscada i molt personal. Que la direcció no ha sabut aprofitar el
talent d’en Lluís Homar... i que, escoltant el text, ens venen ganes de llegir
la novel·la.
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.