2016/10/26 ART - TEATRE GOYA #ART #TEATREGOYA
Art.
Un text que s’ha dut a escena molts cops, de sobres conegut pel
públic i que, malgrat això, està omplint el teatre dia sí i dia
també. bién. Què té art, al Teatre Goya, perquè es pengi el
cartell «entrades exhaurides a cada sessió? Doncs
té que, aquest cop, han fet una gran jugada els tres protagonistes
els interpreten actors de primera, que és difícil veure junts.
En Pere
Arquillué, en Francesc
Orella i en Lluís
Villanueva són el gran
reclam d’aquest muntatge a
Barcelona.
L’argument
és del tot conegut. Tres amics, amb una amistat que es remunta a 15
anys, discuteixen al voltant d’un quadre absolutament blanc pel que
un d’ells, en Sergi, n’ha pagat una fortuna.
“¿Tu has pagat 200.000€ per aquesta merda?” El quadre és
l’excusa per mostrar-nos que l’amistat que han mantingut durant
anys, ha amagat petites esquerdes, petites ofenses que s’han anat
perdonant, petits retrets que s’han anat callant... i per mostrar
que, en aquests quinze anys, les trajectòries de cadascun d’ells
s’han anat allunyant. En
Sergi, en
Marc i l’Iván,
que durant anys han
compartit moltes històries i moments, s’estan allunyant i, encara
que ho veuen, es neguen a acceptar-ho.
“És per l’Antrios? No, la cosa ve de més lluny… D’un dia
que va dir la paraula deconstrucció”.
Els
tres amics van fent fronts de dos a u, o dels tres contra els tres.
Les escenes es
succeeixen amb fluïdesa, amb diferents parèntesis on cadascun dels
personatges ens parla a nosaltres i ens posa en situació, en la
«seva» situació. Un final catàrtic sembla ser la solució. Però
un parèntesi d’en Sergi deixa el final obert.
Els
actors
es mouen en un escenari blanc, extensió del quadre. Un parell de
mobles de disseny, de tons blancs i transparents, completen el
mobiliari, i una estructura mòbil, que obre i tanca l’espai com un
teló, i es converteix
en l’espai per on es mouen els actors. No cal res més. A part del
llenç blanc que en Sergi va mostrant de tant en tant.
El
muntatge és àgil i el
ritme de l’obra no decau en cap moment. El diàlegs són ràpids,
àcids i molt punyents. El monòleg d’en Pere Arquillué és
brillant i l’interpreta de forma superba.
En
Lluís Villanueva, en
Francesc Orella i
en Pere
Arquillué són
en Sergi,
en Marc
i l’Iván
respectivament. Malgrat
que la seva interpretació
és molt correcta, els hem vist en moments molt més brillants. En
Francesc Orella és un
Marc que recorda molt a un professor peripatètic molt televisiu i
enyorem el seu Falstaff. En
Pere Arquillué sembla
exagerat en molts moments i també l’hem vist en interpretacions
mot millors (L’Enemic de Poble, Cyrano de Bergerac). En
Lluís Villanueva,
potser pel seu paper, és el més contingut de tots, encara que també
té moments en què sembla que ha de mostrar una vena més còmica. A
L’Art de la Comèdia ens mostrà un registre excel·lent que hem
trobat a faltar en aquest muntatge.
Art, de Yasmina Reza,
és un text molt
intel·ligent i molt ben tramat, que no necessita que els actors
sobreactuïn, que ens
demostrin contínuament que allò és un text que ens ha de fer
riure. Amb el text n’hi ha prou. Una interpretació més sòbria
hauria fet brillar més els diàlegs. Intentar afegir més comicitat
n la interpretació banalitza el text. Sentir al públic dir «mira,
ira quina cara està posant ara... mira, mira, quina expressió...
mira, mira, quina ganyota...» feia desaparèixer el text diluït en
la interpretació del trio d’asos que hi havia sobre l’escenari.
Art,
al teatre Goya, és un gran tex amb grans actors. Però creiem que la
direcció no ha sabut treure el millor d’ells. Malgrat tot, és un
bon muntatge per anar a gaudir de teatre del bo.
7
sobre 10
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.