2017/11/18 LA CALAVERA DE CONNEMARA #lacalaveradeconnemara @La_Villarroel @PolicarpLopez #OriolPla #IvanMorales #XaviSáez #MartaMillà
En un món
tancat, on tots es coneixen des de sempre, i la majoria de la gent està
emparentada, les històries de crims i els rumors, són l’aliment del dia a dia.
El bingo de la parròquia, és només una distracció per passar l’estona, quan no
hi ha històries més sucoses.
Ivan Morales ha creat un muntatge excepcional a La
Villarroel. I s’ha sabut envoltar d’intèrprets que broden el seu paper. En Pol
López és un Mick Dowd que poques vegades obre els ulls del tot, que viu sota la
influència de l’alcohol, i d’un cansament atàvic que el fa anar sempre
intentant gastar el mínim d’energia possible.
L’Oriol Pla arrenca grans aplaudiments amb la seva
interpretació de Mairtin Hanlon. I se’ls mereix. Un noi eixelebrat, que parla
sense pensar, que diu i fa les coses sense adonar-se de les conseqüències, que
viu en un món feliç, crèdul... i ple d’energia. Una energia inesgotable que
encara sembla cansar més en Mick Dowd.
Xavi Sáez és en Thomas Hanlon, germà d’en Mairtin,
cosí de la Maryjohnny Raferty. Un policia de poble amb aspiracions d’investigador
de categoria que faria (i fa) el que calgui per aconseguir l’ascens tan
desitjat.
La Marta Millà és la Maryjohnny Raferty, veïna de
Mick, addicta al bingo, a les tafaneries, al poteen de Mick i a les bones
històries.
Tots quatre formen un petit univers on l’absurd
podria arribar a vorejar la tragèdia, però tots quatre fa massa anys que es
coneixen... el contrast entre els quatre
personatges, entre les seves formes d’enfrontar-se al món, d’assumir la vida
que tenen, crea situacions absolutament delirants.
Una història que confirma la dita que els nens, els
bojos i els borratxos diuen sempre la veritat... però ningú no se’ls escolta.
El muntatge té moments especialment brillants: el
ball amb la música de Sinnead O’Connor, un ball que és més una al·lucinació
provocada pel poteen que una realitat... l’escena amb aires de western del
cementiri.
L’escenari és un camp obert que ho inclou tot, des
de la casa, al cementiri... perquè, al capdavall, no hi ha tanta diferència
entre l’interior i l’exterior. Els canvis d’escena es fan integrats en l’obra,
amb un lleu joc de llums.
La caracterització dels personatges i el seu
vestuari estan plens de referències dels anys vuitanta (la samarreta de Roy Keane del Manchester United la samarreta de
la llegenda irlandesa 'red devil' Roy Keane), l’abric de pell negre de
Thomas, els jerseis de MaryJohnny, el
jersei de Mick, el xandall de Mairtin (tot un clàssic dels 80).
L’ambientació
musical també ens porta als anys vuitanta amb la música de Sinnead O’Connor, i
els solos de guitarra que ens ofereixen l’Oriol Pla i en Xavi Sáez.
A La calavera de Connemara hi trobem quatre persones
incrustades en un paisatge especial del que no en sortiran mai... alguns ja ni
ho intenten, d’altres no ho aconseguiran mai. L’alcohol destil·lat a casa
sembla ser l’única opció de fugir d’un món que els lliga i els oprimeix, sense
arribar a ofegar-los mai. L’alcohol i la mort sempre són presents.
La calavera de Connemara, a La Villarroel, és un
muntatge que fa riure molt perquè és un text molt ben fet, molt ben escrit i
molt intel·ligent... però si, a més, a un text d’aquesta categoria hi afegim
una bona direcció i unes interpretacions excepcionals i més que brillants, ja
no tenim excusa per no deixar-nos caure per La Villarroel.
De debò que val la pena. La vida pot ser injusta,
però allò que ens mostren, almenys té un bon toc d’humor, negre, però humor al
capdavall.
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.