2019/08/08 TANCATS @teatregaudi De la sang, se'n fan botifarres. @oscar_molina_ @espectaculosBCN #teatre #teatro #tuiteatre #tuiteatro #tuiteatreros #Barcelona #Barcelonateatre #platea #plateaBarcelona #omplimelsteatres #llenemoslosteatros
TANCATS –
TEATRE GAUDÍ – 08/08/2019
Que diuen
els del Teatre Gaudí que Tancats és una comèdia àcida, plena de sarcasme...
Així, d’entrada, sí que sembla una comèdia, perquè té moments hilarants... però
la comèdia desapareix de tant en tant per mostrar-nos molts drames molt
quotidians. I aquests moments de drama ens posen la pell de gallina.
Tres
escenes d’ascensor ens mostren tres situacions diferents on les parets de l’ascensor,
aturat, són el límit per on es mouen els que s’hi queden tancats a dins. Tres
ascensors tancats amb gent ben diferent, una petita mostra de la gent i del seu
comportament: amor, generositat, egoisme, abús de poder, tendresa, por,
submissió... dins de l’ascensor cada personatge s’amplifica i es mostra tal com
és. I hi ha personatges que no necessiten estar tancats dins d’un ascensor per
mostrar-nos tal com són. Un espai on els personatges no se senten observats
també els permet deixar-se anar... per allò que és bo, i també per allò que no
ho és.
Per això
et pago, perquè m’escoltis.
La família
Fuster, la mare, Elsa, i els seus fills (Pilar, Joan i Narcís) van apareixent
davant nostre, d’un a un, presentant-se davant nostre. La Vanessa, la cuidadora
de la Sra. Fuster, és el lligam subtil que ens condueix a través d’aquesta
família.
Això ens
afecta a tots. Som la FAMÍLIA.
El text, de Gal Soler, fa que els personatges estiguin carregats de tòpics i siguin molt arquetípics.
En altres muntatges això podria resultar avorrit i repetitiu, però la direcció
d’Òscar Molina fa que els tics i tòpics dels personatges tinguin molta vida. De
fet, veiem els membres d’aquesta família i hi reconeixem gent del nostre
voltant... i, fins i tot, potser ens hi reconeixem a nosaltres mateixos. Al
capdavall, tots estem carregats de tòpics.
En Joan,
la Pilar, en Narcís, la Sra. Fuster i l’Edna també estan tancats dins de la
seva visió del món. No cal estar tancat dins d’un ascensor per no poder moure’s.
Cadascú s’ha creat uns murs i unes limitacions que els tanquen tant o més que
les parets de l’ascensor. Només la Sra. Fuster, carregada d’anys, sembla tenir
prou força per destruir els seus propis murs (i construir-ne de nous).
Els meus
fills són llops i volen sang. Doncs tindran sang, perquè jo sóc una lleona.
Totes les
famílies tenen secrets i la Sra. Fuster, la primera. Quan no hi ha més remei,
els secrets surten a la llum. La Sra. Fuster ens deixarà bocabadats.
L’Òscar
Molina dirigeix amb mà ferma un text que podria derivar en una caricatura i, en
canvi, manté el to de comèdia equilibrat amb el drama més dur. Un muntatge ple
d’alts i baixos que fa que els espectadors passin de riure a cor que vols a
patir amb gran angoixa.
L’Àngela
Jové interpreta a l’Elsa, la mare, i sap transmetre aquella tranquil·litat d’una
persona que ja ha patit molt i que ara controla la situació al seu gust. En
escena hi trobem gairebé sempre la Marieta Sánchez, la Vanessa, una dona
lluitadora, emigrant que busca un futur i treballa més que ningú per aconseguir-lo.
En certa manera, és la Sra. Fuster de jove.
La Sílvia
Aranda, en Rubén Serrano i en Gal Soler són els tres fills: Pilar, Joan i
Narcís i, a més interpreten un paper secundari en alguna escena. Els tres fills
no tenen escletxes. Són el que són, carregats de perjudicis, d’idees
preconcebudes i d’una falsa seguretat que els fa creure que tenen la paella pel
mànec. Unes interpretacions acurades que
donen vida als tòpics sense fer-ne mala sang. Ells són així.
No us heu
preguntat mai per què no us sembleu en res?
Tancats,
al Teatre Gaudí, sí que és una comèdia. De debò que riureu. Però també us
mostrarà aquella part de la humanitat que tots tenim (encara que no ens agradi)
i que ens fa estar tancats dins dels nostres murs mentals.
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.