2018/10/23 KASSANDRA TNC #Kassandra @tnc @SergiBelbel #ElisabethCasanovas #SergioBlanco
Abans de començar aquesta
crònica, cal avisar de què Kassandra és un text en anglès. I no és un anglès
bàsic. Cal tenir un domini força acceptable de l’idioma per seguir l’obra,
perquè no hi ha subtítols. La gent que no sap anglès, o que té un nivell bàsic,
es trobarà amb què no entén res. Res de res.
I, ja que avisem, caldria també
que feu una revisió dels clàssics grecs. No cal llegir-los tots, però una
ullada a la Viquipèdia, per posar-vos al dia de l’Ilíada, l’Odissea, les
tragèdies gregues... us serà de molta utilitat.
La història dels refugiats de
guerra, de la gent que fuig dels conflictes bèl·lics i arriba a altres països a
sobreviure no és una història nova. Des de què un homínid va descobrir que una
pedra o un pal podien ser una arma, les
guerres i les seves conseqüències han omplert la nostra història.
Ara, les guerres les relaten
periodistes, i ens les mostren amb tota la seva crueltat. Fa segles, Homer va
escriure la Ilíada i l’Odisea, i va crear un relat poètic sobre una guerra. Un
relat que, malgrat la poesia, ens deixa veure l’horror de la història. Després,
hi va haver dramaturgs que van reprendre el tema per escriure tragèdies, i així
tenim Les Troyanes, Antígona, Medea... però cap d’aquests dramaturgs va
escriure (o no ens ha arribat) sobre un personatge cabdal: Kassandra. La dona
condemnada a predir el futur i a no ser mai creguda.
I aquí tenim a Kassandra, una
noia jove, que ens explica en primera persona, el seu drama personal, la seva
recerca de la seva identitat femenina atrapada en un cos d’home. I l’horror de
la guerra contra Troia. Una guerra que les dones pateixen des de la rereguarda,
veient com els seus homes moren, com són humiliats pels homes davant dels
Déus... i també en primera persona, repartides com un botí de guerra entre els
guanyadors.
Elisabeth Casanovas fa una
Kassandra que es mou entre una alegria exultant, gairebé infantil, i el dolor
més intens. Els sentiments pugen i baixen com si estigués en una muntanya
russa. El contrast entre record del que ha tingut, del que ha viscut, i del que
ara viu... és enorme. Trencador. Demolidor. I, malgrat això, Kassandra sembla
haver-se adaptat. Un acte de resiliència, l’acceptació d’una realitat que no
pot canviar.
El text, que es mou entre el text
escrit i la improvisació, és molt viu. Podria ser una tragèdia grega on
nosaltres, el públic, som el cor. Kassandra és un personatge tràgic que, fins i
tot, ens parla amb una màscara, com es feia en els teatres de l’antiga Grècia.
Potser ha canviat els referents i Bugs Bunny ha passat a ser l’ídol del
moment... però les coses no han canviat tant.
L’entorn d’aquesta Kassandra
també és un entorn de desferra: un club de mala mort, on ja endevinem quina és
la feina que més s’hi fa. Un club que porta per nom “Odyssey”. Una pista més,
per si encara hi ha algú despistat que no sap de què li parlaran.
Kassandra va vestida com una
prostituta. Extremada. No amaga a què es dedica. El seu infantilisme a l’hora
de parlar xoca brutalment amb el seu aspecte. Fa mal.
Kassandra és una desferra d’una
guerra que li va passar per sobre, en un món d’homes, dominat per homes
carregats d’hormones que fan i desfan sense tenir res més en compte que a ells
mateixos. Kassandra és una víctima d’aquest món en el que ella ha intentat
trobar-hi un forat, un lloc on sobreviure i no fer-se massa preguntes.
Kassandra, condemnada a què ningú
no la cregui... quan s’acomiadi de vosaltres, quan li dieu adeu... pregunteu-vos...
què us heu cregut de la seva història?
La direcció de Sergi Belbel
permet a Elisabeth Casanovas moure’s entre el text de Sergio Blanco i la
interacció i improvisació amb el públic. Elisabeth Casanovas crea una Kassandra
molt vital, que busca gaudir de la vida en un món que li ha donat l’esquena.
Entre Sergi Belbel i Elisabeth Casanovas han sabut trobar el punt d’equilibri
per crear un personatge que, malgrat els moments més histriònics, no es fa
exagerat.
El decorat és un club, amb taules
i cadires, on el públic pot seure. Completat amb les grades del voltant. Un
club tot vermell. Vermell... com les zones on s’exerceix la prostitució, les
zones vermelles; com les làmpades vermelles que penjaven les concubines xineses
perquè l’amo sabés que estaven disponibles... o com la sang que Kassandra ha
vist vessar en una guerra sense cap sentit. Un vermell que ho ocupa tot, fins i
tot, el vestuari de Kassandra, els cabells, les ungles...
Kassandra és un text que permet
revisitar els clàssics grecs des d’una perspectiva diferent. Això sí, si no
sabeu anglès, si no teniu un nivell mig d’anglès, us perdreu la major part del
muntatge i us quedareu només amb la Kassandra que gesticula, que riu...
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.