2018/06/03 OTEL·LO – LA SECA #Otello @laseca_espaibrossa MAGISTRAL!!! EXCEPCIONAL!!! ESPLÈNDIDA!!! @Nau_Puig @lesantonietes
L’adaptació que han fet Les Antonietes d’Otel·lo és un encert de principi
a fi. Però com que hi ha molt a dir, anem a pams: per què cal anar a veure
aquest Otel·lo?
- Pel text. Perquè està molt
ben adaptat. Un text que parteix d’una bona traducció i que del que se n’ha
fet una adaptació molt acurada, que barreja expressions més arcaiques amb
vocabulari actual, que manté la història sense perdre cap detall
important. Un text que conserva la intensitat del text original, que va
augmentant la tensió de forma continuada, i que explota amb un sol mot.
- Per la interpretació d’Annabel
Castán (Desdèmona), Òscar Intente (Otel·lo) i Arnau Puig (Iago), que no
només diuen el text de forma esplèndida. La seva interpretació és
brillant, plena de matisos en la veu, en el gest, en el moviment. Annabel Castán
ens presenta una Desdèmona etèria (no us perdeu la seva entrada), plena de
vida, de desig, que viu per Otel·lo i es deixa dominar per ell. Òscar
Intente és Otel·lo. Un Otel·lo prepotent, ple d’inseguretats en un món on sempre
ha estat, és i serà “el moro”, i on sap que haurà de demostrar més que els
altres nobles per tenir el mateix reconeximent que qualsevol altre. Un
Otel·lo que confia en els seus amics més que cap altra persona. I després
està Iago, interpretat per Arnau Puig... un Iago que és tan dolent, tan
dolent, que ens acaba seduint a tots. Un brivall a l’estil més clàssic,
elegant, educat, sibil·lí, manipulador. Un Iago que no menteix al públic,
però que és capaç de mentir a
qualsevol altre per aconseguir els seus objectius. Un brivall ple d’ironia,
d’astúcia. Una interpretació que té llum pròpia. Quan en Iago no és en
escena, el trobem a faltar.
- Per la direcció d’Oriol
Tarrasón. Tot i que anem a veure Otel·lo sabent com acabarà, l’Oriol
Tarrasón fa que estiguem pendents de cada escena i aconsegueix que ens
sorprenguem pel que passa, com si tot fós una novetat.
- Per l’escenografia. Una
escenografia blanca, crua, creuada només per una catifa vermella. Una
escenografia que dóna importància al text i als actors i ho elimina
gairebé tot. Complementada amb un disseny dil·luminació molt ben fet, que
va movent l’acció d’un costat a l’altre, creant llums i ombres...
- Pel vestuari, sobri, acurat,
discret. Un vestuari que no amaga els moviments i els gestos.
- Perquè Otel·lo és actual i
contemporani. Perquè ens parla de racisme, ens parla de la violència
contra les dones (la vaig matar perquè era meva), perquè ens parla de les
notícies falses, de la manipulació de la informació, de les aparences...
sobre tot, de les falses aparences!!!... Sense mòbil, sense xarxes, sense
internet... en Iago és capaç de teixir una mentida i fer-la créixer. Un
muntatge que, avui, funcionaria amb hashatags (#odioelmoro), amb fake
news, on les imatges de vides perfectes inundarien els perfils dels
protagonistes, on hi hauria mitjans digitals amb titulars escabrosos...
- Perquè Annabel Castán, Òscar
Intente i Arnau Puig diuen el text tot fent que cada paraula tingui molt
de significat, en un escenari minimalista que no els dóna res on
recolzar-se, on gairebé només hi són ells i la paraula. Una aposta
arriscada que ells fan que sembli molt fàcil i no ho és gens.
- Perquè durant tota l’obra no
es va sentir ni tossir, ni esternudar ni res. El públic queda tan captivat
pel que passa davant dels seus ulls, tan hipnotitzat que no hi ha res que
el pugui destorbar.
- ...
... i em podria allargar i allargar... però no ho faré perquè Otel·lo és
una meravella de muntatge per tot. És una combinació excel·lent on tot hi suma
i no hi ha res que hi resti.
(imatges de La Seca Espai Brossa)
Comentarios
Publicar un comentario
Gràcies pels teus comentaris. Gracias por tus comentarios.